Įvaizdis – tai pagal tam tikras išorines savybes ir elgesį asmeniui kitų žmonių priskiriamas
tapatumas. Paprasčiau tariant, įvaizdis yra tai, kaip mus, pagal mūsų pačių savybes ir elgesį,
suvokia kiti žmonės. Sąvoka nėra sudėtinga ir dažniausiai lengvai suprantama, tačiau
dauguma nežino, jog tinkamai valdant įvaizdį galima pasiekti maksimalią naudą iš tam tikrų
situacijų. Taigi, kaip tą įvaizdį valdyti?
Suformuokime efektyvų įvaizdį:
- Tikslinė grupė ar asmuo. Tam, kad įvaizdis būtų efektyvus, reikia žinoti, kas yra
Jūsų tikslinė grupė, kam jūs norite sudaryti įvaizdį, ko jūs tuo siekiate ir ko siekia
Jūsų pasirinkta tikslinė grupė. Pavyzdžiui, einant į darbo pokalbį į naujos, veržlios
ir jaunatviškos aplinkos ofisą, greičiausiai darbdavys iš jūsų tikėsis panašių savybių,
todėl jas galite išryškinti rinkdamiesi atitinkamą aprangą, spalvas, žodyną ir elgesio
modelius.
- Svarbiausių tikslinės grupės savybių nustatymas. Tam, kad suprastumėt, kaip
sudaryti atitinkamą įvaizdį atitinkamai grupei, reikia išsiaiškinti tos grupės ar asmens
rūpimas savybes, jų tikslus ir išsikeltus kriterijus. Pavyzdžiui, asmeniui norint
susidraugauti su teniso mėgėjais, greičiausiai pačiam teks išmokti tenisą žaisti arba
žinoti apie jį pakankamai, jog galėtų dalyvauti bendruose pokalbiuose.
- Rodomų savybių interpretacija. Apie tai šiek tiek užsiminėme jau ir anksčiau,
tačiau kuriant įvaizdį yra svarbu žinoti, kaip tikslinė grupė interpretuoja rodomas
įvaizdžio detales. Įvaizdį formuojančias savybes reikia stengtis pateikti taip, kad
stebėtojas jas interpretuotų mums pageidaujamu būdu. Pavyzdžiui, čokeris (angl.
Choker necklace) – 2010 – aisiais išpopuliarėjęs vėrinių tipas, kuris priglunda prie
kaklo. Tokio tipo vėriniai buvo itin populiarūs paauglių rate ir bylojo apie mados
jausmą, čokeriai taip pat siejami su moteriškumu, galia ir dominavimu, tačiau jie taip
pat siejami (ar bent XIX a. buvo siejami) su prostitucija, todėl bendraujant su
vyresniais asmenimis kaspinėlio tipo čokeris gali būti suprantamas ne lygiai taip pat,
kaip ir tarp paauglių ar jaunesnių visuomenės narių.
Suformuokime įtikinamą įvaizdį:
- Įvaizdis turi būti susisiejęs su stebėtojų lūkesčiais. Tai reiškia, jog jūsų įvaizdis turi
turėti tam tikrą vientisumą – negalima elgtis ar remti dviejų priešingų dalykų vienu
metu, nes kitaip susidarys nenuoširdumo įspūdis. Pavyzdžiui, negalite sakyti, jog
esate prieš kailinių gyvūnėlių skerdimą ir tuo pačiu nešioti lapės kailinius – susidarys
įspūdis, jog apie savo įsitikinimus meluojate, tačiau galite būti prieš kailinių
gyvūnėlių skerdimą ir kaip alternatyvą pasirinkti ne tikro kailio paltą, taip savo
įvaizdžiui suteikdami vientisumo.
SVARBU! Įvaizdžio tikslas yra pateikti save gerą, neperteikiant jausmo, jog manai esą
geresnis, protingesnis, gražesnis ir t.t. už kitus. Tai bus suprasta kaip arogancija.
Straipsnis parengtas remiantis Visvaldo Legkausko knyga „Socialinė psichologija“.